Isnin, 12 September 2011

Kehebatan Allah

Saya ade satu cerita yang nak dikongsikan. cerita ini berlaku diantara dua orang, salah seorang darinya ialah seorang tok guru agama dan seorang lagi adalah seorang pemuda. perbualan diantara mereka berlaku seperti dibawah:

PEMUDA: assalamualaikum ustaz
GURU: waalaikummussalam.
PEMUDA: saya ade tiga perkara yang nak bagi tahu pada guru.
GURU: boleh, ceritakanlah perkara itu.
PEMUDA: pertama, sebenarnya allah itu tidak wujud, kerana benda yang wujud itu mesti dapat dilihat oleh kita. allah ditidak dapat dilihat, maka allah tidak wujud la. kedua, allah itu tidak pandai, sebab allah mengazab syaitan dengan api, padahal syaitan itu diciptakan dari api. api dengan api mana boleh sakit. ketiga, sebenarnya qodok dan qadar tidak ada, semua yang berlaku diatas muka bumi ini terjadi dengan sendirinya.
GURU: panggggg....( guru menampar pemuda itu )
PEMUDA: kenapa guru tampar saya?
GURU: dalam penampar saya itu ada jawapan yang kamu mahu. pertama, adakah kamu rasa sakit atas penampar guru tu. sesungguhnya sakit itu tidak dapat dilihat tapi dapat dirasai kehadiranya. tidak semua benda yang wujud mesti dapat diihat oleh kita semua. kedua, pipi kamu diperbuat dari kulit begitu juga tangan guru. kulit dengan kulitpun kamu boleh sakit. jadi allah maha bijaksana, boleh jadikan api dengan api boleh sakit. ketiga, kamu terfikir tak yang kamu akan kena tampar dengan guru pada hari ini. intulah qodok dan qadar kamu yang telah ditetapkan oleh allah untuk kamu.  

Tiada ulasan:

Catat Ulasan