Isnin, 15 Oktober 2012

Cerpen Pendek - Kasihmu Dirindui


Pada hari Ahad tersebut, setiap sekolah telang mengumumkan keputusan Sijil Pelajaran Malaysia. Pagi  itu, Aman melangkah kaki kesekolahnya sambil berdoa " ya allah engkau berikanlah aku keputusan yang cemerlang". Setiba Aman di sekolahnya Ah Chong memanggilnya "Aman! kesini cepat, lihat keputusan kamu terpapar di papan kenyatan sekolah". Aman tersenyum luas dan melompat-lompat ketika melihat keputusan itu, hatinya berbisik "alhamdulillah". Ah Chong berdiri dibelakang Aman sambil berkata "tahniah kepada kamu, aku pun tidak sehebat kamu". Aman memeluk Ah Chong lalu berkata "tahniah juga kepada kamu, aku tidaklah hebat sangat". 

***

Pada petang itu, Hassan bersama Aman bersembang-sembang sambil bergelak ketawa, Hassan bertanya "Aman selepas kamu dapat keputusan ini, kamu hendak melanjutkan pelajaran kamu ke mana?". Aman menarik nafas dalam-dalam sambil memejamkan mata lalu dia menjawab "Mesir". Hassan tersenyum lebar sambil menepuk-nepuk bahu Aman setelah mendengar jawapan itu. Tiba-tiba Aman bangun dari kerusinya dengan pantas dan memandang tepat kearah jam dinding di sebelahnya, lalu dia berkata "sudah pukul 5.00 petang, aku perlu balik segera", dalam hatinya berbisik "aku masih belum beritahu ibu tentang keputusanku, pasti dia akan gembira mendengar berita ini". Lantas dia meninggalkan Hassan dan terus melangkah menuju ke pintu pagar utama sekolah.

***

Aman melompat-lompat sambil bersiul-siul menuju ke rumahnya, setiba di hadapan pintu rumahnya Aman memberi salam "assalamualaikum, ibu oh ibu". beberapa saat kemudian pintu rumah terbuka, terdengar suara adiknya "oh abang sudah balik, macam mana keputusan hari ini". Aman masuk rumah sambil melihat keseluruh ruang di rumahnya, lantas dia bertanya "adik, mana ibu?". adiknya mengangkat keningnya lalu menjawab "kenapa dengan ibu? dia keluar kebandar sebentar". Aman terus masuk bilik tanpa memperdulikan adiknya.

***

Selepas solat isyak, Aman lakukan sujud syukur. Selepas itu dia teringat sesuatu dan hatinya berkata "bila ibu  hendak balik, aku sudah tidak sabar untuk melihat riyak wajah ibu ketika mendengar keputusan SPM aku". Aman terus bangun dan melangkah menuju ke bilik adiknya, Aman berkata "ibu ada pesan pada adik yang dia akan balik jam berapa". Adiknya terus memandang abangnya lantas menjawab "ibu beritahu bahawa dia keluar sebentar sahaja, adik tidak pasti ibu akan balik jam berapa". Aman masuk kembali kebiliknya, dahinya berkerut sambil mundar-mandir di ruang biliknya. hati berperang "aku rasa tidak sedap hati pada malam ini, bila ibu hendak pulang". Aman menunggu kepulangan ibunya sehingga dia tertidur.

***

Pada jam 12.30 malam, tiba-tiba telefon rumah berdering "kring...kring...kring...". Aman terjaga dari tidurnya lantas dia bangun menuju kearah telefon itu. dalam keadaan samar-samar itu, Aman terlanggar frame gambar keluarganya. Aman terkejut lantas di menyebut "astaghfirullah". Kaki aman bergetar, lantas dia mencapai ganggang telefon, suara seorang lelaki berkata didalam telefon "hello, adakah ini rumah Cik Ramlah?". Aman menjawab " ya, Cik Ramlah ibu saya. Encik ada apa-ape perkara yang hendak beritahu kepada ibu saya?". Lelaki itu menjawab "tidak, pak cik hendak beri tahu bahawa ibu adik sekarang ini berada di hospita dalam wad ICU". Aman terpaku, mukanya pucat mendengar kabar tersebut. Hatinya merayu kepada tuhan "ya allah engkau selamatkanlah ibuku, sesungguhnya aku sungguh rindu padanya".

***

Aman bersama adiknya dengan pantas menuju ke hospital dengan menaiki taxi. Di hospital, Aman berjalan dengan pantas sambil melihat kekanan dan kekiri, dia terus berjumpa jururawat yang berada di kauter itu. Aman bertanya "dimanakah wad ibu saya yang bernama Ramlah binti Ali?". Jururawat tersebut menjawab "sebentar...ibu kamu berada di wad kecemasan, ditingkat dua sebelah kanan sekali". Aman mengucapkan "thank you", lantas dia segera menuju ketempat yang sudah diberitahu itu. Setiba disana, Aman bersama adiknya hendak masuk kebilik tersebut, namun dihalang oleh jururawat yang lain, Aman berkata  "aku mahu jumpa ibuku". jururawat itu memegang tangan Aman lantas menjawab "ibu kamu dalam keadaan keritikal, jika kamu mahu melihatnya, kamu tidak boleh buat bising didalam, mari saya temankan kamu berdua bertemu dengan ibu kamu". Maka merekapun masuk, Aman segara mencapai tangan ibunya, muka ibunya sudah tidak kelihatan seperti dulu, kakinya penuh luka dan calar. Air mata Aman mula mengalir dan dia memandang kepada jururawat itu, lantas bertanya " apa yang sudah berlaku kepada ibuku". jururawat itu memberitahu "ibu kamu terlibat dalam kemalangan jalan raya diantara kereta dengan lori kontena, saya harap kamu berdua banyak bersabar".

***

Keesokan harinya, tiba-tiba jari ibunya bergerak-gerak dan ibunya mula sedar dari komanya, Aman terjaga dari tidurnya. Dia terus menerpa ke wajah ibunya, air mata Aman sudah membasahi pipi. Aman teresak-esak lantas berkata "ibu Aman rindu sangat, Aman ada berita gembira hendak beritahu ibu". ibunya turut menitiskan air mata melihat kesedihan anak-anaknya lantas berkata "ibu sayang anak-anak ibu, beritahulah berita gembira itu". Aman megenggam tangan ibunya dengan erat dan berkata "Aman mendapat keputusan yang cemerlang dalan SPM, Aman harap ibu gembira". hatinya berkata "walaupun aku tidak dapat melihat riyak wajah ibuku ketika mendengar khabar ini, tetapi sudah cukup memuaskan aku jika ibu sudah mendengarnya". Muka ibuku dibalut dengan pembalut muka sehingga menutupi keseluruhan mukanya kecuali mata dan mulutnya. Aman berpaling dari ibunya lantas menadah tangan sambil berdoa "alhamdulillah, engkau telah selamatkan ibuku". 

4 ulasan:

  1. enta boleh cabar diri lagi qatadah. Jalan cerita agak biasa sebenarnya. cuba unikkan sikit.

    :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. terima kasih, insyaallah akan dibaiki dari masa kesemasa.

      Padam
  2. waaaah, hebat !!

    www.muazfaris.com

    BalasPadam