Selasa, 23 Oktober 2012

Kelebihan 10 Hari Zulhijjah


Kelebihan Berpuasa Pada Hari Arafah

روى مسلم رحمه الله عن قتاده عن نبي صلى الله عليه وسلم قال: صيام يوم عرفه أحتسب على الله أن يكفر ذنوب السنه التى قبلها والتى بعده


Mafhumnya: Rasulullah bersabda sesiapa yang berpuasa pada hari harafah iaitu (pada hari orang yang menunaikan haji berwukuf di padang arafah), allah akan menghapuskan dosanya yang lalu dan dosanya yang akan datang.

Kelebihan 10 Hari Zulhijjah

ما من ايام العمل الصالح فيهن احب الى الله من هذه الايام العشر قالوا ولا الجهاد في سبيل الله قال ولا الجهاد في سبيل الله إلا رجل خرج بنفسه وماله فلم يرجع من ذلك بشئ (رواه البخارى)

Mafhumnya: tiada hari yang amalan solehnya yang allah amat suka ialah pada 10 hari zulhijjah, seseorang bertanya kepada nabi: tidak ada jihad fisabillillah pada 10 hari itu, nabi menjawab: tidak ada jihad pada hari itu kecuali seorang lelaki yang keluar bersama-sama hartanya dan dia tidak pulang kerumah melainkan tiada lagi harta bersamanya.

ما من أيام اعظم عند الله ولا احب اليه من العمل فيهن من هذه الايام العشر فأكثروا فيهن التهليل والتكبير والتحميد
(رواه الإمام احمد)

Mafhumnya: tiada hari yang lebih agung disisi allah pada 10 hari Zulhijjah dan allah menyukai amalan-amalan padanya dengan banyak  bertahlil (لا إله إلا الله) dan bertakbir (الله اكبر) dan bertahmid (الحمد لله).

Amalan-amalan yang amat digalakkan pada 10 Hari Zulhijjah. 

1) Melaksanakan ibadah Haji dan Umrah.
2) Berpuasa sunat pada siang hari.
3) Membanyakkan mengingati allah dengan berzikir.
4) Membanyakkan amalan kebajikan seperti bersedekah.
5) Membaca Al-Quran dan memahami maknanya.
6) Melaksanakan ibadah korban selepas solat raya (عيد الأضحى).

Disini, saya ingin mengajak para pembaca meningkatkan lagi amalan kita pada 10 hari Zulhijjah ini. Kerana allah telah meletakkan pelbagai ganjaran yang amat bernilai disisinya. Moga-moga kita dapat sama-sama mengikhlaskan niat kita dalam melaksanakan ibadah. Sehingga kita semua dapat mencapai tahap IHSAN.

الإحسن هو: أن تعبد الله كأنك تراه فإن لم تكون  تراه فإنه يراك

Mafhumnya: IHSAN ialah kamu beribadah kepada kepada allah seolah-olah kamu melihat allah, jika kamu tidak dapat melihatnya, maka sesungguhnya dia melihat kamu.

Imam Syafie telah berkata bahawa dalam ibadah ini ada tiga perkara, pertama membenarkan dengan hati (التصديق بالقلب), berikrar dengan lidah (الإقرار باللسن) dan buktikan dengan perbuatan (العمل بالجوارح).

Mari kita sama-sama memperbaharui niat kita, dan meningkatkan lagi amal ibadah kita kepada allah, insyallah. amin. sekian...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan